Marketing de basis

Ons leven staat volop in het teken van marketing. De meest mooie tips en verdienmodellen vliegen ons om de oren via social media. In elke winkelstraat en in elke supermarkt vertellen de aanbiedingen ons dat we heel dom bezig zijn als we die kortingen aan ons voorbij laten gaan. En er zijn ook heel veel sites om onszelf te promoten! In een zakelijke omgeving gelden er drie hoofdregels voor een succesvolle marketing.

De drie hoofdregels voor marketing in dienstverlening zijn:

  • Understanding client’s problem;
  • Removing client’s uncertainty;
  • Showing professionalism.

Wat mij betreft gaan deze regels verder dan marketing in de dienstverlening. Ze zijn bepalend voor de (commerciële) houding van je mensen en je gehele organisatie. Loop ze alle drie nog eens langs en check wat dit voor jezelf en je bedrijf betekent. Hoe geef je er invulling aan? Of wat kun je verbeteren?

Als eerste is er een (potentiële) klant. En deze heeft een behoefte of misschien zelfs een probleem waar hij of zij een advies voor kan gebruiken. En ja dat vraagstuk van die specifieke klant moet je wel goed begrijpen. Anders wordt het onmogelijk om in de behoefte te voorzien en met een adequate oplossing, dienst of producten te komen. Dat betekent serieuze interesse in je klant, je klant kennen, bereid zijn tijd en energie in je klant te stoppen en oprecht te luisteren. Hoe? Dat weet je vaak al heel goed. Maar doe dat dan ook!

De klant is onzeker en verwacht (soms impliciet) dat jij hem of haar helpt. Door jouw advies of producten wordt de klant blij. Blij omdat je de onzekerheid hiermee wegneemt. Dus vind uit waar je klant last van heeft, wat maakt die onzekerheid? En in de literatuur is genoeg te vinden hoe om te gaan met onzekerheid. Voorbeelden van omgaan met onzekerheid:

  • Omarm het vervelende gevoel dat je niet alles weet;
  • Maak onderscheid tussen gecompliceerd en complex;
  • Laat perfectionisme los;
  • Voorkom simplificaties en te snelle conclusies;
  • Doe het samen en niet alleen;
  • Zoom uit.

Dan het begrip professionaliteit. Dit wordt gevoed vanuit diverse invalshoeken. Laat het zien naar je klanten, je collega’s, familie en omgeving. Denk hierbij aan:

  • Ethiek en integriteit;
  • Verantwoordelijkheid;
  • Continu leren;
  • Effectieve communicatie;
  • Samenwerken;
  • Aanpassingsvermogen;
  • Uiterlijk;
  • Klantgerichte benadering.

Denk aan de drie regels hoe we commercieel in onze schoenen willen staan. Loop ze regelmatig nog eens langs:

  • Begrijp het probleem van de klant;
  • Verminder de onzekerheid van de klant;
  • Laat je eigen professionaliteit zien.

Word de beste commerciële versie van jezelf!

Marketing de basis